dinsdag 23 november 2010

Youp krijgt wéér klachten


‘De overeenkomst tussen Youp en helpdesks is dat ze beide onbereikbaar zijn.’

Die grap is al veel vaker gemaakt (zie bijvoorbeeld Rob Wijnberg op nrc.next).

Maar het blijft snedig opgemerkt van oprichter Allard Nooteboom van klachtensite QQLQ.nl (spreek uit als kukuleku, denk aan de haan die je ’s ochtends wakker kraait). Hij benaderde tevergeefs T-Mobile-basher Youp van ‘t Hek om te kijken of hij iets kon betekenen voor de duizenden klagers die de cabaretier al mailden na diens oproep op Twitter om slechte ervaringen met helpdesks. Dat vertelt Nooteboom vandaag aan dagblad De Pers.
Hij is namelijk in het nieuws met zijn klaagsite.

Zijn QQLQ.nl publiceert vandaag de Nationale Klachtenmonitor 2010. Die geeft een overzicht van de bedrijven waarover het meest geklaagd wordt, welk bedrijf het laagste cijfer krijgt voor de klachtafhandeling en welk bedrijf het snelst en het beste klachten oplost.

Opmerkelijk is dat in zijn ‘Meeste klachten’-tag cloud (zie afbeelding boven dit stukje) KPN er uit springt. Laat KPN er nou ook negatief uitspringen uit het onderzoek naar het onvriendelijkste bedrijf van Nederland van No Ties/Peil.nl bij de introductie van mijn boek De verkoopmaffia op 1 november. In de top 3 van dat onderzoek onder 2000 Nederlanders stonden verder UPC en Ziggo. En juist die twee lichten ook in omineus kloek lettercorps op in QQLQ’s klachtenwoordwolk.
T-Mobile en Vodafone maakten de top 5 vol, en ja hoor, die verschijnen ook in chocoladeletters in het naming en shaming-hoekje van de Nationale Klachtenmonitor 2010.

Oprichter Nooteboom hoopt dat zijn site belangrijk wordt bij het keuzegedrag van consumenten. Ook hij noemt dan de Nederlandse Energie Maatschappij als slecht voorbeeld. ‘Ik zag laatst een reclame van de NEM, maar wist al hoeveel klachten over dat bedrijf binnen waren gekomen. Ik zou daar dus nooit energie afnemen. Het verkoopverhaal klinkt goed, maar als consument wil je uiteindelijk bij een leverancier zitten die je het snelst helpt als er problemen zijn.’

Dat laatste is mooi gezegd. Zorgen dat alles goed komt. Dat zou een prachtige belofte zijn. Aan te bevelen voor elk bedrijf dat werk maakt van aardigheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten