dinsdag 18 januari 2011

Geloof mij niet, geloof de straat




Deze documentaire gaat over film. Over de straat ('geloof Erwin niet, geloof de straat', zegt Perfect Alles). Over ervaringen van mensen met de verkoopmaffia irl. En met de verkoopmoedermaria's. Maar ook over mijn boek, en over de ontvangst van mijn boek.
Want de reacties zijn hartverwarmend, de recensies lovend. Zelfs de meest kritische recensent roemt de ‘vlotte schrijfstijl.’
Een kleine greep.

‘Geweldig leuk en raak boek, een boek naar mijn hart.’
Marc Dijk, Sales-mind trainer Klanthousiast Nederland

'Vlotgeschreven boek’, ‘Bijzonder vermakelijk.’
Daniëlle de Jonge, Divario Communicatie

‘Aanrader voor iedereen die wil weten hoe hoffelijkheid in de praktijk kan werken.’
Nog een keer Daniëlle de Jonge van Divario


‘Aanstekelijk. Wedden dat u het in één adem uitleest als u eraan begint?’
Roderick Mirande in Adformatie

‘Heerlijk boek om te lezen.’
Tijs van den Brink, presentator Dit is de Dag/Radio 1

‘Erwin Wijman is sinds vandaag mijn held.’
Viola Robbemondt, Carwoman (Autoblog)

‘Eyeopener van grote klasse. Informatief, goed onderbouwd, vlot, prettig leesbaar en heel hoffelijk geschreven.’
Aad van Luijk, AT van Luijk Compagnie

'Uniek en recht voor z’n raap.’
‘Een eyeopener voor alle lompe bedrijven.’
Maud Ebbekink, Psychologie & Marketing

‘Tip voor ieder die met marketing te maken heeft (voor gewone consumenten trouwens ook).’
Jan Emmens, (Honours) Student Marketing Communicatie

'Verplichte lectuur.’
Office Magazine

‘Tom Peters staat niet alleen.’
M&L, Management & Literatuur

‘Inspiratie voor bestuurders.’
ManagementScope

‘Interessante kost voor ondernemers.’
TeamCommunicatie

'Het lezen van dit boek roept een toenemende irritatie bij me op.'
Michel Hoetmer, verkooptrainer SalesQuest

‘Lachen, huilen en alles daar tussenin. Ik kan het hele boek wel quoten.’
Nog een keer Viola Robbemondt, ook journalist House of TXT






























































donderdag 13 januari 2011

'Welkom bij het keuzemenu compensatiegeschenken'



Wraak nemen op de helpdeskterreur en keuzemenustress kun je niet leuker doen dan het cabaretviertal Neveneffecten in deze aflevering van het wekelijkse Belgische tv-programma Basta.

Op een gegeven moment krijg je echt medelijden met Mathieu van 'security Mobistar' (Mobistar is het slachtoffer, want de T-Mobile of KPN van België). Het filmpje duurt dik 10 minuten, dat is lang (in het begin komt het wat moeizaam op gang), maar je geduld wordt beloond door een magistraal einde dat ook weer het begin is...

vrijdag 17 december 2010

Precies, klant, u bent een idioot

Regel 1 uit mijn volgende boek, dat best eens 'Verkopers zijn engelen' zou kunnen gaan heten: de klant heeft altijd gelijk dus je gééft de klant ook altijd gelijk.

dinsdag 7 december 2010

1 minuut en 1 seconde bellen, 1 uur afrekenen

Parkeergarages mogen hun tarieven niet langer naar boven afronden. De Tweede Kamer nam op 7 december (2010) een voorstel aan om tegen te gaan dat parkeergarages onredelijke bedragen vragen.
Zo hoeft iemand die een uur en een minuut geparkeerd heeft niet langer voor twee uur te betalen.
Minister van Economische Zaken Maxime Verhagen (CDA) moet bij gemeenten en particuliere eigenaren van garages afspraken maken over de tarieven.


Goed nieuws.


Want parkeer je auto nu eens in parkeergarage De Kolk in Amsterdam. Daar betaal je niet meer per uur maar per 54 minuten. Het tarief is 4 euro per ‘54 minuten of een gedeelte hiervan’, zoals eigenaar QPark op zijn website aangeeft. Voor 55 minuten parkeren betaal je dus 8 euro. En 's Neerlands marktleider QPark heeft heel veel parkeergarages.
Als het Kamervoorstel wet wordt, komt nu een einde aan die slinkse praktijken.


Nu nog die rare 54 minuten. Waarom is dat niet een uur (=60 minuten)?


Winkelbelangenclub Detailhandel Nederland sprak eerder dit jaar al schande van deze verkapte verhoging van parkeertarieven. ‘Op slinkse wijze wordt parkeren voor de consument steeds duurder. De consument betaalt vaak nog steeds hetzelfde bedrag, maar dan per 50 of 57 minuten in plaats van per uur.’ Detailhandel Nederland wil dat iedereen zijn parkeerplaats kan betalen per minuut.


Maar dat stiekem extra geld uit de zak van je klanten kloppen is nu eenmaal usance. Vraag maar aan de KPN'en van deze wereld, die voor 1 minuut en 1 seconde mobiel bellen met droge ogen 2 minuten in rekening brengen. Dat heet smart pricing.
Daar helpt geen lieve moedertje aan. We dachten even van wel, maar Eurocommissaris Neelie Kroes werd teruggefloten door Nederlandminister Verhagen die er eind november Kamervragen over beantwoordde in een brief: er komt geen verbod op afronden van telefoongesprekken op hele minuten.

Maar het kan dus allemaal nog erger, leren we van de parkeerboeren. Als QPark binnenkort in mobiele telefonie gaat, reken je voor 1 minuut en 1 seconde bellen 1 uur af. En binnen no time is die minuut 54 seconden geworden, waardoor je voor 55 seconden bellen 120 betaalt.

Alchemisten kregen in duizenden jaren niet voor elkaar wat QPark doet in een handomdraai op een druilerige maandagochtend. Uit niks goud maken.

woensdag 24 november 2010

Wisdom of the crowds, altijd welkom

Leerzame reactie van Jacqueline de Witte van 
Restaurant Kraaghof in Zaamslag bij Terneuzen op een interview met mij over De verkoopmaffia op zakenmagazine Zibb.
Een medewerkster van haar werd door 'een zeer ongemanierde gast' op 10 cm van haar gezicht uitgefoeterd om iets waar zij niets aan kon doen, vertelt ze. 'Ik heb die medewerkster 's avond een fles champagne gegeven omdat ik haar zeer correcte reactie waardeerde. 
Sindsdien is haar werk nog verbeterd. Ze voelt zich echt gewaardeerd.
We hebben er later, tijdens een personeelsavond met het hele team over gepraat en heb ik mijn waardering nogmaals uitgesproken. Hiermee heb ik - onbewust - veel goodwill gecreeerd bij het personeel. Daar heb ik nu heel veel voordeel van.'

Ze zegt haar personeel te selecteren op gastvrijheid en vriendelijkheid. 'Ik kan ze leren om een bord te dragen en een fles wijn open te maken, maar vriendelijkheid moet in je zitten. Personeel dat toneel speelt houdt het niet vol.' Maar je kunt als baas je medewerkers kennelijk wel degelijk stimuleren om klachten zelf op te lossen. Niet zuinig zijn met complimenten, is het devies van Jacqueline de Witte.


Daarnaast klopt natuurlijk ook wat reageerders Mars en Jorg onder hetzelfde artikel benadrukken: consumenten en burgers moeten zelf ook hoffelijk en beschaafd zijn. Mars wijst in dit verband op het gezegde 'Wie goed doet, goed ontmoet'.

En Jorg verklapt zelfs een geheimpje: 'Iedere burger is in zekere zin onderdeel van een bedrijf. Dus: verbeter de wereld, begin bij jezelf.' Kijk. Daar kunnen we wat mee.

dinsdag 23 november 2010

Youp krijgt wéér klachten


‘De overeenkomst tussen Youp en helpdesks is dat ze beide onbereikbaar zijn.’

Die grap is al veel vaker gemaakt (zie bijvoorbeeld Rob Wijnberg op nrc.next).

Maar het blijft snedig opgemerkt van oprichter Allard Nooteboom van klachtensite QQLQ.nl (spreek uit als kukuleku, denk aan de haan die je ’s ochtends wakker kraait). Hij benaderde tevergeefs T-Mobile-basher Youp van ‘t Hek om te kijken of hij iets kon betekenen voor de duizenden klagers die de cabaretier al mailden na diens oproep op Twitter om slechte ervaringen met helpdesks. Dat vertelt Nooteboom vandaag aan dagblad De Pers.
Hij is namelijk in het nieuws met zijn klaagsite.

Zijn QQLQ.nl publiceert vandaag de Nationale Klachtenmonitor 2010. Die geeft een overzicht van de bedrijven waarover het meest geklaagd wordt, welk bedrijf het laagste cijfer krijgt voor de klachtafhandeling en welk bedrijf het snelst en het beste klachten oplost.

Opmerkelijk is dat in zijn ‘Meeste klachten’-tag cloud (zie afbeelding boven dit stukje) KPN er uit springt. Laat KPN er nou ook negatief uitspringen uit het onderzoek naar het onvriendelijkste bedrijf van Nederland van No Ties/Peil.nl bij de introductie van mijn boek De verkoopmaffia op 1 november. In de top 3 van dat onderzoek onder 2000 Nederlanders stonden verder UPC en Ziggo. En juist die twee lichten ook in omineus kloek lettercorps op in QQLQ’s klachtenwoordwolk.
T-Mobile en Vodafone maakten de top 5 vol, en ja hoor, die verschijnen ook in chocoladeletters in het naming en shaming-hoekje van de Nationale Klachtenmonitor 2010.

Oprichter Nooteboom hoopt dat zijn site belangrijk wordt bij het keuzegedrag van consumenten. Ook hij noemt dan de Nederlandse Energie Maatschappij als slecht voorbeeld. ‘Ik zag laatst een reclame van de NEM, maar wist al hoeveel klachten over dat bedrijf binnen waren gekomen. Ik zou daar dus nooit energie afnemen. Het verkoopverhaal klinkt goed, maar als consument wil je uiteindelijk bij een leverancier zitten die je het snelst helpt als er problemen zijn.’

Dat laatste is mooi gezegd. Zorgen dat alles goed komt. Dat zou een prachtige belofte zijn. Aan te bevelen voor elk bedrijf dat werk maakt van aardigheid.

woensdag 17 november 2010

Welja, geef je personeel maar de schuld, NEM

De Consumentenautoriteit heeft de Nederlandse Energie Maatschappij (NEM) boetes opgelegd van in totaal een dikke miljoen euro voor misleidende telefonische werving, meldt Adformatie.

Het energiebedrijf van 'Ik zeg doen' hield zich niet aan de telemarketingregels. 'Zo werd aan het begin van het gesprek de identiteit van het bedrijf en het commerciële oogmerk niet duidelijk genoemd. Ook werden misleidende mededelingen gedaan over de kosten en het te behalen prijsvoordeel.'

NEM ziet klanten niet als mensen maar als uit te buiten slachtoffers. Dat woord gebruikt Günter - Ik, Ali - Walraff die voor zijn boek Heerlijke nieuwe wereld in een callcenter (in Keulen) undercover ging.
De baas van het callcenter hield hem voor dat hij als een houtkever aan het fundament van de opvattingen van de klant moest knagen. Hij werd opgeleid tot ‘oplichter’, aldus Walraff. En hij ging er vol in. ‘Op mijn eerste werkdag val ik in totaal zo’n tachtig personen lastig. Het woord “klant” staat me tegen, want “potentieel slachtoffer” is meer in overeenstemming met de waarheid. Bij niemand van deze tachtig had ik het idee dat mijn telefoontje gewenst was. Velen gaven te kennen het als terreur te ervaren om keer op keer lastiggevallen te worden met aanbiedingen.’

De NEM-terroristen haalden op vergelijkbare wijze honderdduizenden nieuwe klanten binnen.

Als het zakenmagazine Z24 medeoprichter Pieter Schoen (35) van de NEM aanspreekt op zijn 'succes' en de tik van de Consumentenautoriteit in een interview schrikt deze er niet voor terug om zijn personeel de schuld te geven. Hij zegt unverfroren: 'Het blijkt echt lastig om goed personeel te werven dat met de juiste toon je klanten te woord staat.'

Maar Schoen belooft zijn leven te beteren. 'Nu moet de focus meer liggen op klantbehoud. We zijn volledig gestopt met telemarketing, en proberen de deur-tot-deur verkoop anders te organiseren. Vroeger werden verkoopmedewerkers betaald per getekend contract, maar dat geeft mensen de verkeerde prikkel; die gaan zoveel mogelijk contracten scoren. Nu krijgen verkoopmedewerkers een dagtarief, en worden ze daarnaast niet alleen beloond voor het aantal afgehandelde contracten, maar óók voor het laagst aantal klachten.'

En het gaat er niet minder hard aan toe op zijn callcenters. Schoen: 'Ook doen we sinds een tijdje aan naming and shaming op de callcenters. Klanten krijgen per email een formulier waarop ze aan kunnen geven hoe de service was, en of hun probleem is opgelost. Deze formulieren worden in statistieken verwerkt, en elke week wordt deze uitdraai op het prikbord gehangen. Zo zie je precies wie er slecht én wie er goed scoort.'

Hoeveel keer heeft Schoen in zijn leven niet al grappen gehoord met het gezegde 'Wie de schoen past trekke hem aan'. Maar de precieze strekking daarvan heeft deze Schoen nooit begrepen.

‘Callcenters zijn de moderne variant van de mijnen,’ schrijft Günter Walraff.