dinsdag 16 november 2010

Helpdesks helpen... maar welke kant op?

De Telegraaf maakt zich in zijn Reiskrant druk om dure welkomst-sms'jes.
Jos van Noord van De Telegraaf meldt in zijn rubriek Check Point dat hij wel 'honderden reacties' kreeg op zijn vraag over die 'onuitstaanbare sms'jes bij elke grensoverschrijding'.
Mensen zijn die 'onhebbelijke vakantie-spam' helemaal zat. 


En die zogenaamde ’berichtenservice’ is, voor alle duidelijkheid, kosten klant.


'Stoppen met die geldklopperij!', mailt een Van Dijk uit Zaanstad naar Van Noord/De Telegraaf. 'Als wij met de caravan richting Spanje gaan, begint het vóór de Belgische grens al: welkom hier en welkom daar. Telkens die onuitstaanbare sms’jes. Ons beltegoed verdwijnt ermee als sneeuw voor de zon. Wie gaat daar wat aan doen?'


En je kunt er niet vanaf, het is niet uit te zetten, meldt een lezer. Al zeggen de telefoonmaatschappijen zelf van wel.


Van Noord haalt halverwege zijn stuk mijn boek erbij. 
Hij schrijft: 'In zijn spraakmakende boek ’'De Verkoopmaffia’, dat juist deze week verscheen, concludeert marketingjournalist Erwin Wijman dat klantonvriendelijke ondernemingen zoals telefoonbedrijven op den duur zichzelf de das om doen. Hun aanstootgevende helpdesks helpen uitsluitend een maatschappij te creëren waarin mensen elkaar niet meer vertrouwen. Zij geven hun klanten het gevoel te worden opgelicht (Brussel grijpt ook niet voor niks steeds in), maar als hun klanten protesteren, dan zijn ze niet thuis.'


En het is dus echt erg. Waar er maar over het onderwerp geschreven wordt, melden tientallen of honderden lezers zich met verontwaardigde reacties. Of twee met heel vileine reacties, zoals hier op een apologie van de baas van verenigde helpdesks (zie reacties onderaan).


Ja, wie gaat daar wat aan doen?


Goeie vraag.


Mailt een G. de Jongh naar Van Noord/De Telegraaf: 'Zodra er een telefoonbedrijf opstaat dat z’n klanten weer als mens behandelt, stapt iedereen daar meteen op over!'.


Dat 'opstaat' is een mooi gekozen woord. En dat 'als mens' idem dito. Tijd voor een verlosser.

woensdag 10 november 2010

Hot beer, lousy food, bad service, welcome

Behalve de man die Captain Beefheart de mooiste stem in de popmuziek toeschrijft ken ik geen wonderlijker kerel dan Mister Dodge in Dubbeldam. Dat is Aad van Luijk van Dubbelkluts Oldtimer Billboardcar. Dubbeldam is Dordrecht. De uitbater van een reclameauto die volstrekt uniek is.
Alleen al hoe hij een megamaffe familiegeschiedenis bij elkaar kletst die hij op zijn bedrijfssite verkoopt onder de naam Dubbelklutsologie ('U ook wilt van de ontroerende Dubbelkluts familiegeschiedenis alles weten?'). Deze genealiegie of vooruit genialiegie - we kijken hier niet op een woordspelinkje meer of minder - is verplichte kost voor genealogen en Bavarialiefhebbers (dezelfde mensen?), want Aad van Luijk lijkt geobsedeerd door het Brabantse biermerk en bijbehorende Bavarettes.
Maar daar gaat het nu niet over. Aad van Luijk, fan van De verkoopmaffia van het eerste uur, maakte zijn eigen versie van Deverkoopmaffiareclame (die u hier zit te lezen). In beeld, want beeld is zijn kracht. Oók zijn kracht, moet erbij, want hij is geen man van weinig woorden. Maar die Dodge, die Titanic, die gezellige aanprijzing op het portier, dat is een winnende combinatie. En kost niet meer dan vanaf 295 euro per dag, inclusief chauffeur en brandstof voor 65 km ('Zeil billboardset 2 FC bedrukte zeilen in spanramen').  

maandag 8 november 2010

Waarom mijn boek geld kost



Mooie reactie van ene Indigo op nujij.nl op het bericht 'Nederlandse verkoopmaffia krijgt krappe voldoende' op Nu.nl. (Klik op plaatje voor een leesbare tekst).
Beter gezegd, reactie op de reacties daarop.
Indigo's slotzin raakt de kern van mijn pleidooi (mijn boek).
'Dan moet het toch niet al te moeilijk zijn om je een beetje in elkaars positie in te leven en samen een oplossing te vinden voor dit probleem?'
Precies.
Het is wat een groot hotel zichzelf en zijn medewerkers voorhoudt: 'We are ladies and gentlemen serving ladies and gentlemen' (motto Ritz-Carlton hotel).


Indigo in 28 woorden, Ritz-Carlton in 9 en ik in 56.000 woorden. Ook 56.000 memorabele woorden.
Mijn boek kost dan ook 19,95 euro.

zaterdag 30 oktober 2010

De verkoopmaffia de film - enger dan Sint (we hebben de trailer)

De verkoopmaffia de film - enger dan Sint


Trrrrring.
‘Ja, nee, wacht even, ik neem even de telefoon op... Hallo?’
‘Goedemorgen, met Johan Wouters. Wilt u het boek De verkoopmaffia direct kopen toets 1. Wilt u onze andere aanbiedingen horen toets 2. Wilt u direct teruggebeld worden door een van onze medewerkers toets 3. Wilt u de opties nog een keer horen toets 7. Wilt u dat wij de verbinding verbreken en u morgen weer bellen toets 8. Toets 9 om terug te keren naar het hoofdmenu. U bent in het hoofdmenu. Wilt u het boek De verkoopmaffia direct kopen toets 1. Wilt u...’
'Ach schei toch uit.'
Fin.

De thriller onder de managementboeken. Nog enger dan Sint.

dinsdag 26 oktober 2010

Het Youp van 't Hek-effect

'En niet alleen T-Mobile. De totale maffia!' pakt @youpvanthek aan.
In een andere tweet zegt hij: 'De helpdeskmaffia heeft niet alleen met mij te maken. Ik spreek namens velen. Veel te velen!!!!!' 

Het lijkt of Van 't Hek mijn boek De verkoopmaffia al gelezen heeft. Grapje. Natuurlijk heeft hij mijn boek gelezen. We hebben afgesproken dat we samen gaan zorgen dat de verkoopmaffia zichzelf nu eindelijk eens oprolt. Per 1 november. Ha ha. Weer een grapje. Cabaret is aanstekelijk.

Niettemin, heerlijk is het. De even beroemde als beruchte Buckler-killer effent de weg met zijn tweets en columns en tv-optreden bij #PenW en alle belendende publiciteit: hier en hier. En mijn boek valt in het schot. De wereld wordt er nu al mooier op. En dan moet mijn boek nog uitkomen: op 1 november.